Cruiseturisme
Det er Mandag 9 Juli 2019. Jeg går ned på torget i Stavanger, ser utover kaien. Der ligger det som vanlig 2 store cruiseskip med tusenvis av turister. Jeg stiller 3 spørsmål ved den stadig stigende cruiseturisme vi ser i Norge.
Hvor viktig er cruiseskipene for turismen?
Jeg vet helt ærlig ikke. Men for meg virker det som om de fleste turister bruker relativt lite når de er i Stavanger. Hva tilfellet er ved andre havner vet jeg ikke. Hensikten med turisme er blant annet å skape arbeidsplasser og økt omsetning i nærområdet. Jeg er usikker på hvor mange arbeidsplasser næringen gir langs kyste.
Selvsagt gir cruiseskipene en del arbeidsplasser, både direkte og indirekte. Men går det på bekostning av annen turisme? Ville en større satsing på annen turisme medført enda flere arbeidsplasser og enda større økning i omsetning?
Jeg vet ikke svaret, men føler vi for ensidig satser alt på ett kort.
Cruiseturisme, miljø og estetikk
Vi kjenner alle til det enorme forbruket av olje et slikt skip bruker. Mens et cruiseskip ligger til kai bruker det diesel tilsvarende 13000 dieselbiler. I tillegg kommer et enda større utslipp mens skipene er på vei fra en havn til en annen.
Landstrøm har vært diskutert og må på plass fortest mulig i alle større havner, det er en selvfølge. Enda viktigere er det å stille krav til skipenes utslipp år de seiler. Ideelt skulle de selvsagt vært elektrisk drevne, men det er nok en stund til så store skip utelukkende kan gå på batteri. I mellomtiden må det stilles krav til utslipp.
Et cruiseskip tar ofte en dominerende plass ved kaien. Det estetiske bør også tenkes gjennom. Jeg synes det er underlig at Stavanger forsøker å bygge lavt med begrunnelse i estetikk, mens et cruiseskip tilsvarende et høghus på 16-20 etasjer ikke er noe problem midt i bybildet. Her ser jeg en dobbeltmoral.
Økonomi
Det er i følge professor Svein Larsen ved Institutt for samfunnspsykologi ved UiB liten verdi i cruise turismen. Turistene bruker mindre penger enn vi tror og sier ofte at de ikke vil komme tilbake. Denne studien gjelder for Bergen, men jeg vil tro den gjenspeiler cruiseturismen generelt langs Vestlandet. Larsen sier at det ser ikke ut til at cruiseturisme har noen verdi i markedsføringen av Norge som ferieland.
Jeg er ikke i mot cruiseturisme. Jeg vil imidlertid at turisme skal gi en rimelig grad av avkastning sett i forhold til kostnadene. Når det gjelder cruise er kostnadene miljømessige konsekvenser og estetiske.
Vi må ikke ensidig satse på en type turisme, men ha flere ben å stå på. Et mål for turismen er å skape arbeidsplasser, et annet å vise fram landet vårt.
One thought on “Cruiseturisme”
Legger ved en artikkel i dagbladet: https://www.dagbladet.no/nyheter/lei-frekke-turister—de-gar-rett-inn-inngangsdora-mi/71392072