
Champagne på nyttår, med en bismak
Dette innlegget er også tilgjengelig i: English Русский Українська
I kveld åpnes champagne flasken med et smell. Vi hever våre glass og sier forvell til det gamle året og ønsker det nye velkommen. De edle fruktige boblene er dyrket i Champagne distriktet i Frankrike. Innhøstingen skjer tidlig på høsten. 120000 sesongarbeidere jobber med å plukke druene for hånd på vingårdene. Solen brenner og sesongarbeiderne lider i den brennende heten.
4 Døde av overoppheting
I September døde i alt 4 mennesker under innhøstingen. En av disse falt om på vinmarkene, en annen mistet bevisstheten på en maskin og falt av. De andre døde hjemme etter å ha kollapset tidligere på dagen.
Fokuset settes nå på arbeids og boforholdene til disse sesongarbeiderne i Frankrike. Champagne som er ensbetydende med sprudlende vin av aller beste kvalitet, må ta noen grep. Forholdene som sesongarbeiderne lever under er på grensen til det vi kan kalle for menneskehandel.
Ingen grunn til å ønske velkommen det nye året med Champagne
Kun viner dyrket i Champagne regionen i Frankrike har rett til å bruke ordet Champagne. Den sprudlende drikken har i generasjoner. Vinen drikkes gjerne for å markere store hendelser som bryllup, fødselsdager, nasjonaldager og nyttår. Drikken er forbundet med optimisme og fest.
Forholdene for sesongarbeiderne som plukker druer til bruk for produksjon av Champagne er neppe verre enn for andre vintyper. Det er temmelig typisk for oss forbrukere. Vi stiller ikke spørsmål ved etikken i de produktene vi kjøper. Vi tar det for gitt at arbeiderne har en OK arbeidsplass, at lønningene er OK og at arbeidsforholdene er bra. Som forbrukere må vi bli mer bevist på de etiske prinsippene når vi gjør våre innkjøp, enten det gjelder vin eller andre produkter.
Markedskreftene kan regulere prisen på et produkt. Prisen og de etiske prinsippene henger ofte ikke sammen. Mens vi lukker øynene for realitetene og drikker vår Champagne i kveld, er druene denne er dyrket på plukket med hånd av mennesker som jobber timesvis i solsteken med temperaturer over 40 grader.
Kilder:
Morts au travail : une première campagne de prévention qui convainc à moitié (lemonde.fr)