Wizz Air, nei takk!
Det ungarske flyselskapet Wizz Air har jeg aldri fulgt og kommer ikke til å gjøre det heller. I hvert fall ikke så lenge de behandler sine ansatte på den måten de gjør. Flyselskapet er et eksempel på hvorfor fagforeninger er så viktige. Et flyselskap som stolt forteller at de ikke har fagorganiserte. Nylig publiserte Dagbladet en lydfil som skal være fra et hemmelig ledermøte i April 2020 der de pilotene som ikke vil jobbe på sine fridager blir betegnet som råtne epler. Det var disse som ble oppsagt da flyselskapet skulle spare penger.
Grensen er nådd
Grensen for det akseptable er egentlig nådd for lenge siden når det gjelder dette lavpris selskapet. Et stort firma som i praksis nekter ansatte å organisere seg, er etter min mening de råtne eplene. Jeg følger den samme linjen som statsminister Erna Solberg, LO og en rekke kommuner og fylkeskommuner gjør. Det vil si ikke fly med Wizz Air.
Wizz Air flyr i dag innenlandsruter mellom de fleste store byene i Norge. Konkurranse er sundt, men bare konkurranse mellom seriøse aktører på like vilkår. Et flyselskap som nekter fagforeninger er ikke en seriøs aktør. Jeg legger heller mine penger igjen i Norwegian eller SAS når jeg flyr innenlands eller et seriøst flyselskap når jeg flyr utenlands. Den Ungarske aktøren er i dag faktisk en reel trussel mot Norwegians eksistens. Et flyselskap som vi kan si har vært ute på urealistiske eventyr, men som tross alt behandler ansatte med langt mer respekt enn Wizz Air. Med å fly med Wizz Air framfor Norwegian eller SAS er vi med på å la de useriøse og råtne eplene vinne krigen om flypassasjerene.
Jeg vil fly Wizz Air hvis:
Dersom jeg skal fly med det Ungarske aktøren må det skje en total endring i forholdet mellom flyselskapet og ansatte. Å tillate fagforeninger er et absolutt krav fra min side. Så vil jeg ha et bedrift der fagforeninger og ledelse samarbeider for å finne felles løsninger til beste for alle parter. Det er slik fagforeninger skal virke. Å tillate en fagforening på papiret, men i virkeligheten motarbeide den er ikke slik det skal være.
Andre naturlige krav er selvsagt at lønns og arbeidstid blir fulgt etter norsk standard. Flyr et flyselskap innenlands i Norge, er det Norske lønns og arbeidstidsbestemmelser som gjelder. Dette har blant annet med en sunn konkurranse på like vilkår å gjøre.
Hvis Wizz Air innfrir disse punktene vil jeg vurdere å fly med selskapet. Jeg håper flest mulig kjøper sin flybillett av et annet flyselskap, et råttent eple i luftfarten skal vi luke bort.