Viderefør Nord-Norgebanen
Bygg ut Nord-Norgebanen til Tromsø. Det vil være den beste satsingen på transport i Norge på lenge. Med den forventede økningen i eksport av fisk fra Nord-Norge, bør utbyggingen komme i gang nå. En satsing på jernbane vil trolig være svært positivt for landsdelens satsing på turisme. Ta så med den miljømessige effekten, så har vi et Kinderegg. Tre ting på en gang, det er mulig.
Kostnadene i perspektiv
Et stort veiprosjekt er ferjefritt E39. Egentlig er dette flere prosjekter og alle disse prosjektene betegner vi samlet for «ferjefritt E39». Disse prosjektene har en samlet prislapp på 350 milliarder kroner, hvorav 110 milliarder skal betales gjennom bompenger. Det er snakk om 4 felst motorvei langs kyste fra Kristiansand til Trondheim.
Videreføring av Nordlandsbanen fra Fauske til Tromsø er kostnadsberegnet til 100 milliarder kroner. Det vil si under 1/3 av kostnadene for ferjefri E39. Samferdselsminister Jon Georg Dale (FRP) viser en lunken holdning til Nord-Norgebanen. Å bygge ut veinettet i nord ser ut til å være viktigere for ham. Ikke så reart, FRP ser ut til å være villig til å bygge motorveier over en lav sko.
Jeg setter ikke disse prosjektene opp mot hverandre. Men tar med hvor mye disse prosjektene koster som en sammenligning.
Jernbanes betydning for miljøet
Å få så mye av transporten som mulig over fra bil til jernbane er en stor miljømessig gevinst. Spesielt stor er gevinsten dersom vi får mesteparten av tungtransporten over på jernbane i Nord.
I 2018 økte Norge som et av få land i Europa sine klimautslipp. Økningen var på 0,4%. I følge Statistisk Sentralbyrå (SSB) økte utslippene fra veitransport med 3%. Skal Norge klare å redusere utslippene må en større del av tungtransporten over på jernbane. Det er også forventet en betydelig økning i eksporten av fisk fra Nord Norge. Jernbane vil også redusere bruken av bil internt i nord.
Nord-Norgebanen med muligheter
Utbygging av jernbanen i nord vil også åpne opp for nye muligheter. Enklere og bedre transport for gods vil øke landsdelens mulighet for næringslivet. Et næringsliv som det stilles økte krav til når det gjelder klima. Dette vil være svært godt nytt for næringslivet.
Turisme er også et moment. I framtiden vil turister i stadig større grad etterspørre miljøvennlige reisemål. Å kunne nå den vakre landsdelen med tog vil være til stor hjelp for reiselivsnæringen i nord.