NH90 EN SKANDALE SOM HAR VART FOR LENGE
I November 2001 signerte forsvaret en avtale om levering av 14 NH90 helikoptre. Over 20 år senere gjør regjeringen det eneste rette ved å si opp avtalen og levere tilbake det de har mottatt. Til nå er 8 av i alt 14 helikoptre levert. Disse har vist seg å ha en årlig flytid på 700 timer, mot forventet 3900 timer. Forsvaret leverer tilbake helikoptrene og vil ha pengene tilbake.
Riksrevisjonens rapport
I 2019 la Riksrevisjonen fram sin rapport om NH90 kjøpet. Rapporten er svært kritisk i sin rapport og skriver blant annet:
Viktige forutsetninger for anskaffelsen er ikke fulgt opp godt nok. Det var forutsatt at det skulle velges et helikopter med kjent teknologi og en leverandør med dokumentert driftssikkerhet. NH90 eksisterte bare som prototyp og NHI hadde ingen produksjon å vise til, men ble likevel valgt som leverandør.
Riksrevisjonen retter med andre ord kritikk mot at valget av helikoptre ble gjort med en leverandør uten noen tidligere produksjon. Å være etterpåklok er enkelt. Likevel bør valget av NH90 være en tankevekker. Å kjøpe 14 helikoptre med så store beløp skal ikke være en risikosport.
Hvorfor reagerte ikke tidligere forsvarsministre på NH90 kjøpet?
Det er svært merkelig at det er gikk så lang tid før kjøpet ble hevet. Mange forsvarsministre har kommet og gått, men kontrakten bestått. Ja, jeg har forståelse for at vi har forsøkt å få i stand endrede avtaler under veis. Et helikopter som har flytimer på 700 pr. år, mot forventet 3900 er en skandale. Det er selvsagt også en skandale at leveringen har tatt så ekstrem lang tid. Riksrevisjonens rapport sier også noe om styringen av prosjektet. Det står blant annet:
Det har vært svak styring og lite effektiv koordinering i innfasingen av helikoptrene. Det har manglet et overordnet organ for effektiv samordning og beslutningstaking