Stortinget, regjeringen og sentralbanken
Det er tverrpolitisk enighet helt fra Rødt til FRP i kritikk av Norges Banks ansettelse av Nicolai Tangen som sjef for oljefondet. Kritikken kommer etter at stortingets kontrollorgan kom med sterk bekymring angående hvor vidt Tangens mulige interessekonflikter mellom oljefondet og AKO Capital er eliminert. Sjef for Sentralbanken Øystein sier at interessekonfliktene er minimalisert så godt det lar seg gjøre, men ikke eliminert.
I kjølvannet av hele ansettelsen er det noen spørsmål som liksom henger litt i luften og må avklares. Det ene er hvordan det er mulig at stortinget ikke skal bestemme hvem som er sjef for vår felles kasse med oppsparte midler. Det andre spørsmålet er om Øystein Olsen og hovedstyret som har ansatt Tangen synes det er greit med en leder av oljefondet som bevist har brukt skatteparadiser, noe som ikke er i trå med Norges Banks etiske retningslinjer og offisielle syn. Det siste jeg henger meg opp i er hvilke funksjon representantskapet i Norges Bank har. Representantskapets bekymring ble overhode ikke hørt av hovedstyre i Norges Bank.
Leder for sentralbanken Øystein Olsen har mistet tilliten
Selv om sentralbanksjefen velges for en 6 års periode og blir utnevnt av kongen i statsråd og han er mitt inne i sin andre 6 års periode, er det på tide for Olsen å tre av. Tilliten til hans håndtering av ansettelsen er mildt sagt svært liten, både i regjering, stortinget og blant folket. Norges bank kan rett og slett ikke ha en sentralbanksjef uten tillit.
Det er et prinsipp og et helt riktig prinsipp mener jeg at sentralbanken ikke skal styres fra regjering eller storting når det gjelder pengepolitikken. Prinsippet at sentralbanken skal komme med sine økonomiske tiltak på et profesjonelt grunnlag og uten å ta hensyn til politiske motiver er et riktig prinsipp.
Men en ansettelse av lederen i et fond som skal forvalte våre penger skulle ikke vært hovedstyrets oppgave. I det minste burde ikke hovedstyret ansatt Tangen etter at finansminister Jan Tore Sanner kom med sterk bekymring til Øystein Olsen da han fikk vite om forslaget til ansettelse.
På tross av denne bekymringen valgte Olsen og hovedstyret å ansette Tangen. Øystein Olsen har opptrådd på en måte som gjør at han ikke kan fortsette som sentralbanksjef.
Sentralbanken og skatteparadiser
Offisielt arbeider Norges bank for en internasjonal avtale der det skal skattes til det landet verdiene er skapt. Her kommer skatteparadisene inn i bilde. Jeg føler at noe av problemet er at økonomer er i utakt med hva folket mener. Økonomer kaller Nicolai Tangen og AKO kapitals virksomhet for «aggressiv skatteplanlegging». Etter min mening er dette et annet begrep for å forsøke å unndra beskatning, eller gjøre den så liten som mulig.
Om ikke lenge skal AKO Kapital i den engelske retten i forbindelse med en skattekonflikt med England. Mange hundre millioner er unndratt beskatning. Nylig ble et annet fond dømt i en sak som har mange likheter med Tangens AKO Kapital.
Vi kan ikke ha en ledelse i sentralbanken som offisielt har en holdning ovenfor skatteparadiser, mens han samtidig ansetter personer med en fortid fra slike systemer.
Representantskapet, hvilke rolle har de?
Stortingets kontrollorgan ovenfor Norges Bank er representantskapet. Når dette kontrollorganet kommer med sterke bekymringer og dette overhode ikke blir tatt hensyn til er jeg mildt sagt oppgitt.
Representantskapet har gjort en god jobb og tydelig vært det den er ment å være, et kontrollorgan. Problemet er at dette kontrollorganet ikke er hørt. Hva er da egentlig hensikten med kontrollorganet?
Eneste løsning er at Tangen ikke blir ansatt og at Olsen går av
Slik jeg vurderer det er den eneste mulige løsningen på denne saken at Nicolai Tangen trekker seg som leder for oljefondet, samtidig som Øystein Olsen sier fra seg sinn stilling som sentralbanksjef.
Norge kan ikke leve med en sentralbanksjef og en leder for oljefondet som ikke har tillit. Saken viser også en mangel på forståelse av samfunnsmessige konsekvenser blant økonomer. Det er betenkelig å kalle dette for aggressiv skatteplanlegging.
Kilder:
VG: Sanner har bestilt ny juridisk vurdering i Tangen-saken
VG: Tangen til VG etter at britisk hedgefond tapte skattesak i retten: – Noen fellestrekk