Prinsessebryllupet en kommersiell begivenhet
Bryllupet mellom Märtha Louise og Durek Verrett er ikke et bryllup som folket skal ta del i, men et bryllup solgt til høystbydende utenlandske medier. At Netflix fikk kjøpe filmrettighetene og at Hello Magazine kjøpte rettigheter til foto fra festen, bryter med norsk tradisjon. Bryllupet føyer seg imidlertid inn i to andre rekker. Den ene er prinsessens gjentatte overtramp med å bruke sin prinsessetittel i kommersiell virksomhet, den andre er kongefamiliens dårlige dømmekraft.
Märtha Louise, bruk av prinsessetittelen
Märtha Louise har gjennom årene misbrukt prinsessetittelen en rekke ganger. Hun skal ikke bruke tittelen i markedsføring og har heller ikke lenger noen offisielle oppdrag for kongehuset. Hennes misbruk av prinsesse tittelen er lang.
Engleskolen og Märtha Louises utsagn at hun kunne kommunisere med døde, vakte oppsikt for noen år siden. Bruket av prinsessetittelen i markedsføringen ble til slutt stoppet. Prinsessen frasa seg tittelen kongelige høyhet. I 2004 byttet Norge ut det som ble omtalt for «kvakksalverloven» med ny lov om alternativ behandling. Trolig var prinsessens virksomhet med engleskolen tvilsom juridisk.
Sammen med Durek Verrett har de brukt prinsessetittelen temmelig aktivt i markedsføring av den selvoppnevnte shamanens virksomhet.
Oppsikt vakte det også da Stein Erik Hagen ga Märtha Louise en hest som hun kunne disponere. Hun var den gang aktiv innen ridesporten. Hesten kostet da den ble kjøpt i 1998 8,5 millioner. Hagen skulle også betale driftsutgiftene til hesten. Kostnad for dette, flere hundre tusen å året. En personlig gave eller sponsor virksomhet, spiller ingen rolle. At prinsessen og kongehuset tok i mot dette vakte reaksjoner fra mange. I følge Norges Banks priskalkulator tilsvarer 8,5 millioner i 1998, 15,4 millioner i 2023.
Kongehuset og sosieteten
Det var en tid da kongehuset var et folkelig monarki. Den tiden er forbi for lenge siden. Alle husker da daværende kong Olav tok trikken under oljekrisen og betalte billett som alle andre.
De senere årene er kongehuset blitt mer og mer fjern fra folket. Da kronprinsparet i 2015 fikk disponere en luksusyacht i Middelhavet vakte dette mange spørsmål. Hvorfor tok de i mot dette, prisen var 2 millioner i uka som en anonym «velgjører» ga. Hvorfor ble ikke giveren kjent? Hvor er dømmekraften til kronprinsparet?
Mette Marits vennskap med Jeffrey Epstein framstår som et annet bevis for et kongehus totalt ute av forstand til selv kritisk gjennomgang av sine bekjentskaper. At Mette Marit ikke viste hva Epstein var anklaget for virker rart, det skulle ikke mer til enn et søk på google for å sjekke dette. Epstein var rik, så da var kanskje ikke det å sjekke vedkommende så viktig. Hadde det samme skjedd dersom det var et bekjentskap med en bussjåfør fra Sandnes? Trolig ville ikke bussjåføren vært i nærheten av å bli venn med Mette Marit, til det er han ikke betydelig nok.
Prinsessebryllupet for de rike og for kommersiell bruk
Gjestelisten holdes hemmelig til Märtha Louise og Durek Verretts bryllup. Det er et bryllup i privat regi. Men gjør det egentlig saken anderledes? Min mistanke er at rike, næringslivstopper er godt representert sammen med annen sosietet. At rettighetene er solgt sier mye. En prinsesse totalt fjernt fra folket. Kongehuset gjør det eneste rette, de vil ikke være med på bilder som ikke den frie pressen kan ta del i. Kongehuset skal være tilgjengelig for alle, også et prinsessebryllup.
Kongehusets reaksjon skulle bare mangle. Til slutt er det troverdigheten til hele institusjonen som står på spill.
Kilder:
Märtha får biskop-kritikk – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet