Hva vil regjeringen med Norwegian?
Nylig satte regjeringen foten ned på Norwegians forespørsel om mer støtte. Et noe underlig valg av regjeringen, spesielt etter at flyselskapene med Norwegian i spissen fikk garantier og støtte i milliardklassen i vår. Jeg forstår argumentet mot å bruke skattebetalernes penger til et flyselskap med 40 milliarder i gjeld er svært tvilsomt. Men burde ikke regjeringen sett det samme i vår? Nå mener jeg de pengene som ble sprøytet inn i Norwegian på det nærmeste har vært totalt bortkastet. Hva vil skje med norsk luftfart videre?
Norwegian mot konkurs
Det virker som at en konkurs er det mest trolige utfallet av Norwegians ekstreme likviditets problemer. Problemer selskapet selv er skyld i etter en enorm ekspansjon, der det ble satset over en lav sko i Amerika, Asia og Sør-Amerika. Nye fly ble kjøpt inn med lån eller leasingavtaler.
Norwegian har opptrådd på kanten av det moralske ovenfor norske arbeidsplasser med å overføre store deler av bemanningen på disse flyrutene får utenlandske baser for å unngå norske arbeids og lønnsbetingelser. Egentlig har ikke Norwegian opptrådd særlig bedre enn det Wizz Air gjør. Dette får naturlig nok konsekvenser nå. Få politikere har egentlig særlig stor følelse for Norwegian.
En konkurs er en følge av feilslått og alt for rask ekspansjon internasjonalt med lånte penger. Dette har selvsagt ikke Norge og vi som skattebetalere noe ansvar for.
De nasjonale rutene
Det er de innenlandsk flyrutene og fly fra de største norske byene til internasjonale knutepunkt som København, Frankfurt, London og Paris som er viktig. Dette er en helt nødvendig del av Norges infrastruktur. Norge er et av få land uten et statlig eid flyselskap. Derfor er det viktig å ha flere private flyselskap på rutenettet.
Wizz Air er under etablering. Et flyselskap som formelig gir blaffen i norske arbeids og lønnsforhold. Erna Solberg har selv sagt at hun vil boikotte flyselskapet. Ved en konkurs er egentlig SAS eneste aktør utenom Wizz Air.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide sier at dersom et flyselskap forsvinner vil et nytt oppstå. Ja, det virker som om Wizz Air med sin unorske filosofi er klar til å overta de lønnsomme rutene.
Hvorfor milliard støtte i vår?
Da regjeringen gikk inn med støtte og lånegarantier for Norwegian i vår, var det for å redde en viktig del av norsk infrastruktur for å få dem over krisen. At denne støtten var nok til å få selskapet over sommeren og at nye midler krevdes i høst, viste de da.
Tydeligvis håpet regjeringen på at sommeren skulle bli tilnærmet normal for flyselskapene og at Corona krisen var over i høst. Dersom det skjedde ville trolig Norwegian klart seg bedre. Men slik gikk det ikke. Krisen i internasjonal luftfart varer inn i 2021 og kanskje lenger.
Støtten til Norwegian i vår er merkelig sett i lys av at kroken ble slått på nå i høst. Den konkursen som ble unngått i vår, er et trolig senario nå. De milliardene vi brukte til å berge et flyselskap, som slet allerede før Corona krisen er nærmest meningsløst.
Tilbake står inntrykket av en regjering som mangler en helhetlig plan for norsk luftfart.
En Norwegian konkurs i vår
Jeg hadde forstått om regjeringen ikke gikk inn med økonomiske midler i vår og lot flyselskapet gå konkurs da. Dersom det skjedde kunne f.eks staten opprettet et nytt flyselskap, kjøpt deler av konkursboet og sikret norsk infrastruktur.
En annen mulighet i vår var å gå inn på eiersiden i SAS igjen. Da hadde vi sikret en bedre kontroll over et flyselskap som tidligere ble eid av den Svenske stat, Danske stat og Norske stat sammen. Men etter at Norge solgte sin eierandel er SAS i dag Svensk / Dansk.
Kilder:
E24: Krever snuoperasjon for flyselskapene: – Frykter massive permitteringer