Hundvågtunnelen løste trafikkproblemene
Den 5,7 kilometer lange Hundvågtunnelen mellom Hundvåg og fastlandet har gjort underverker på øyene trafikkavviklingen på Hundvåg og Buøy. Dette er øyer som ligger like utenfor sentrum av Stavanger sentrum, men som fram til åpningen av tunnelen 22 April bare har vært tilknyttet fastlandet med en bru. Problemet med bybrua var dels at den førte all trafikken gjennom bebodde områder på øyene og dels at bybrua ikke var dimensjonert for den trafikken som er i dag.
Sikkerheten betraktelig bedre
I dag er store deler av trafikken forsvunnet i den 5,7 km lange undersjøiske tunnelen. Det gjør selvsagt at det er mye sikrere både for skoleelever og beboere langs veien som fører til bybrua. Spesielt Buøy Skole lå utsatt til. Sikkerheten er temmelig sikkert også økt for brannvesen, politi og sykebil. Nå slipper de å bli forhindret på utrykkinger langs en vei som var dimensjonert for trafikken på 1970 tallet, før den store tilflyttingen til Hundvåg.
Men mest teller sikkerheten til barna som går på Buøy Skole. Det er helt sikkert en lettelse for foreldrene med det reduserte trafikkbildet som er i området nå.
Hundvågtunnelen fører til redusert reisetid
Også sett fra et miljømessig perspektiv er Hundvågtunnelen bra. Reisetiden både med bil og buss til byen er sterkt redusert.
Selv om bussen går over bybrua er min reisetid når jeg skal på jobb sterkt redusert, både om morgen og ettermiddag. Spesielt ille var det i perioden da Ryfast åpnet med Tunnel fra Hundvåg til Strand. Da brukte jeg ofte 20-30 minutter om morgenen fra Skei på Hundvåg til by terminalen. I dag bruker bussen maks 15 minutter. Jeg skrev en blogg tidligere om min skepsis til åpningen av Ryfasttunnelen før Hundvågtunnelen ble åpnet. Jeg mente tunnelene burde åpnest samtidig.
Å kjøre gjennom tunnelen tar ca 4 minutter. Da kommer trafikken ut på motorveien. Tidligere gikk mesteparten av trafikken gjennom tunellen som ender opp ved Rogaland Teater. Også på denne strekningen er trafikken i dag vesentlig bedre.