1 uke med gratis buss, tog og båt
Stavanger innførte en mye omstridd ordning med gratis kollektivtransport til innbyggerne i kommunen 3 Juli. Jeg tar buss til og fra jobben hver dag og ellers også ofte buss. Min arbeidsplass er på Gausel og jeg bor på Hundvåg. Jeg jobber skift og tar derfor busser til ulike tider. Fra Hundvåg til sentrum er det buss nr. 1, videre fra sentrum buss nr. X31. 1 uke med gratis buss er litt lite å kunne si noe med sikkerhet. Likevel er det åpenbart en stor økning i reisende med buss.
Merkbar økning i antallet reisende med buss etter 1 uke
Jeg ser det helt klart. Antallet som tar buss er økt kraftig. Dette ser jeg selv, uten å ha noen statistikk å støtte meg til foreløpig. Økningen slik jeg ser det gjelder hele døgnet. Busser der det tidligere var lite passasjerer, er nå fult opp betraktelig. Selv om det nå er fellesferie, merker jeg en stor forskjell.
Jeg har ikke tatt tog eller båt og har heller ikke noe sammenligningsgrunnlag. Derfor utelater jeg disse transportmidlene i min personlige vurdering.
Bruke pengene til noe annet
Kritikerne vil heller bruke pengene til andre ting. De nevner ting som å utbedre kollektivtilbudet med flere avganger. Noen synes også dette skulle gjelde hele regionen og ikke bare Stavanger. Til det siste sier jeg at det er penger Stavanger prioriterer å bruke til dette. Sandnes og andre kommuner prioriterer andre ting som f.eks null eiendomsskatt. Min erfaring med kollektivtilbudet generelt i Stavanger er at det er bra. Kanskje kunne det vært noen flere avganger fra ytterkantene, men jeg vet forlite til det.
Andre vil heller bruke pengene til helt andre ting som f.eks bedre eldreomsorg osv. Ja, det finnes alltid noe annet som trenger penger. Spørsmålet er hva som skal prioriteres og hvor målrettet tiltaket er.
Gratis buss fører til redusert biltrafikk og er et sosialt godt tiltak.
Etter 1 uke ser det ut til at gratis buss fører til redusert biltrafikk. Uten at jeg kan si noe om hvor mye, er det åpenbart for meg at den økningen jeg ser i antallet reisende med buss, fører til redusert bilbruk. Dette fører igjen til mindre trafikkork og mindre utslipp av klimagasser.
Gratis buss er først og fremst positivt sett ut fra en tanke om inntektsfordeling. De som tar buss mest er i følge undersøkelser de med dårligst økonomi. Gjerne de som ikke har egen bil. Å kunne spare en del penger på kollektivtransport gjør deres økonomi betydelig bedre. Se gjerne min vurdering da ordningen ble vedtatt tidligere i vår.
Kilder:
Slik ser tallene ut etter første uka med gratis buss (aftenbladet.no)